Tekst: Paul van Onzen
Vanaf 3 mei 1880 werd het openbaar vervoer in Arnhem
verzorgd door paardentrams. Elektrische trams namen
vanaf 21 mei 1911 het vervoer over. Tijdens de Slag om
Arnhem in september 1944 werden de tramremise, de
meeste trams en een deel van de infrastructuur
vernield. Het openbaar vervoer kwam vanaf 15 oktober
1945 weer op gang met noodbussen.
In 1946 werd door de Gemeenteraad besloten de tram
niet te laten terugkeren, maar te vervangen door
trolleybussen op drukke lijnen en autobussen op minder
drukke lijnen. In november 1948 begon de Zwitserse
firma Kummler & Matter met de aanleg van de
bovenleiding. In het najaar van 1948 startte ook de
bouw van de nieuwe remise aan de Westervoortsedijk.
Er werden 36 trolleybussen, de serie 101-136, besteld.
Zij werden door Verheul in Waddinxveen gebouwd op
chassis van British United Traction (BUT), type 9721T;
de elektrische installaties kwamen van de English
Electric Company (EEC). Op 5 september 1949 werd de
trolleybusdienst officieel geopend op lijn 1: Oranjestraat
- Station Arnhem - Velp. Er waren toen 8 trolleys voor
de dienst beschikbaar; de overige kwamen in de
periode december 1949 tot en met januari 1951 in
dienst. De naam van het bedrijf werd gewijzigd van
Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA) in
Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA).
Op 2 januari 1950 werd lijn 4 als tweede trolleylijn in
gebruik genomen op het traject Willemsplein -
Geitenkamp (Schuttersbergplein). Een maand later, op
1 februari, werd lijn 1 verlengd van de Oranjestraat naar
een tijdelijk eindpunt in Oosterbeek, terwijl vanaf 19 juni
1950 naar het definitieve eindpunt bij het NS-station
Oosterbeek kon worden gereden.
Lijn 4 werd op 1 april 1950 vernummerd in 2 en
uitgebreid naar de Hoogkamp.
De derde trolleylijn werd op 20 mei 1951 in dienst
gesteld, dit was lijn 3: Alteveer - Willemsplein - Johan de
Wittlaan. Vanaf 7 oktober 1951 gingen naast lijn 1 ook
de lijnen 2 en 3 via het Stationsplein rijden. Op 11
januari 1953 werd lijn 2 verlengd naar Monnikenhuizen
en als vierde trolleylijn kwam op 16 februari 1953 lijn 5
op het traject Station - Malburgen Oost in dienst.
De betrouwbare, milieuvriendelijke en stille trolleybus
bleek een goede keuze voor Arnhem te zijn. Met name
op de routes waar veel stijgingen voorkwamen
(Hoogkamp, Alteveer en Geitenkamp) toonde de