De trolley in Schuytgraaf.
Schuytgraaf is de laatste grote nieuwbouwwijk van Arnhem,
gelegen ten westen van de wijken Elderveld en De Laar
West en ten oosten van het dorp Driel. De woningbouw
begon hier in 2004. De planning is dat er uiteindelijk
ongeveer 6.250 huizen worden gebouwd, verdeeld over 25
buurten met een grote variatie in woningen en straten.
Ontsluiting door het openbaar vervoer vond in eerste
instantie plaats doordat vanaf 4 juli 2004 lijn 6, Arnhem
Station - Heteren v.v., door de wijk ging rijden. Op 9
december 2007 kwam daar lijn 10, Arnhem Station -
Elderveld - Schuytgraaf v.v., bij.
Verder werd op 11 december 2005 het treinstation Arnhem
Zuid, gelegen tussen de wijken Elderveld, De Laar West en
Schuytgraaf, in gebruik genomen.
In september 2005 trokken B&W van Arnhem in de
meerjarenbegroting bijna 1,3 miljoen euro uit voor de aanleg
van een trolleytraject naar Schuytgraaf als aftakking van lijn
5 naar De Laar West. De trolley zou uit kostenoverwegingen
alleen in het noordelijk deel van de wijk gaan rijden. De
gemeenteraad gaf er na enig politiek geharrewar - de VVD
zag er niets in - in het najaar van 2006 zijn fiat aan.
Het was toen nog de bedoeling dat het traject in 2007 in
gebruik zou worden genomen, maar dat bleek te
optimistisch ingeschat.
Omdat de Stadsregio Arnhem Nijmegen een forse bijdrage
in de aanleg toezegde en omdat er werd besloten geen
keerlus aan te leggen, namen de kosten voor de gemeente
Arnhem af. Hierdoor werd de optie om de trolley de hele
wijk te laten bedienen weer reëel.
Op 29 september 2008 besloot de gemeenteraad dan ook
om bovenleiding in heel Schuytgraaf aan te leggen. De
kosten werden begroot op ca. 3,4 miljoen Euro, maar
kwamen uiteindelijk zo’n 750.000 Euro hoger uit. Het
grootste deel van de overschrijding werd door de Stadsregio
bijgepast.
In oktober 2008 werd begonnen met het plaatsen van de
masten en vervolgens met het aanbrengen van de
bovenleiding. In de loop van 2009 werden de
werkzaamheden tijdelijk stilgelegd. Oorzaak was dat er
wijzigingen waren gekomen in de geplande aanleg van de
wegstructuur in de wijk. Op twee plaatsen kwamen rotondes
in plaats van kruisingen. De aanleg van de bovenleiding
werd in maart 2010 hervat en was begin december 2010
afgerond.
De uitbreiding van het trolleynet is 5,6 kilometer lang. De
masten, die grotendeels ook voor de straatverlichting
worden gebruikt, zijn afkomstig van PMF uit Bergum. De
bovenleiding is aangelegd door Kummler+Matter AG uit
Zürich. Voor de stroomvoorziening zijn er twee
Tekst: Paul van Onzen
1