Op 6 juni 1984 werd er voor het eerst sinds vele
jaren weer een grote uitbreiding van het
Arnhemse trolleynet in gebruik genomen. Tevens
reed op die dag de gerestaureerde museum-
trolley 101 na 12 jaar weer in de passagiersdienst.
Vanaf 1974 werden de exploitatietekorten van het
openbaar vervoer door het Rijk vergoed, dit in ruil
voor vergaande invloed op de exploitatie. Voor
uitbreidingen waren de toestemming en een
bijdrage in de kosten van het Ministerie van
Verkeer & Waterstaat noodzakelijk. Op 5
november 1982 werd toestemming gegeven
voor de aanleg van het trolleytraject Station
- De Laar West. De Ministeries van V&W
en van Volksgezondheid en Milieuhygiene
verleenden bijdragen van ƒ 4 miljoen
voor de infrastructuur en van ƒ 5,5 miljoen
voor de aanschaf van 12 extra trolleybussen.
In het najaar van 1983 werd begonnen met de
aanleg. Negentien nieuwe B7900 trolleys
(143-161) kwamen in de periode mei tot en
met augustus 1984 in dienst. Het traject
Station - De Laar West werd gekoppeld aan
het traject Station - Geitenkamp (tot dan lijn 2).
Op 6 juni 1984 om kwart over twaalf stelde
Minister Smit-Kroes van V&W achter het stuur
van de 101 de nieuwe trolleylijn in gebruik. De
rest van de dag was het vervoer gratis. Er
werd gereden met de B7900 trolleys 140-154
en met de 101.
Tekst & Foto’s: Paul van Onzen
1